Mechanika Mars 2050 jest prosta i pasuje do realistycznej konwencji. Poniżej pierwszy fragment mechaniki. Stopniowo ukaże się jej pełny obraz, w tym zasady podkreślające świat gry.
Głównymi statystykami w grze określającymi postaci są Umiejętności, mierzone w wartościach od 1 do 4.
Bieganie, skakanie, podnoszenie ciężarów – akrobatyka i inne czynności sprawnościowe.
Spostrzegawczość przy użyciu każdego ze zmysłów – wypatrywanie czy nasłuchiwanie.
Pilotowanie pojazdów marsjańskich.
Przetrwanie na powierzchni Marsa (także w habitatach): skradanie, ukrywanie się, pierwsza pomoc oraz naprawa i wytwarzanie prostych sprzętów mechanicznych i elektronicznych, w tym pułapek.
Przekonywanie, oszukiwanie, uwodzenie, empatia, zastraszanie, wykorzystywanie swojego charakteru do wpływania na innych ludzi.
Posługiwanie się każdego rodzaju bronią, w tym improwizowaną oraz walka na pięści.
Znajomość wyuczonych w wybranym kierunku dziedzin naukowych oraz wiedza ogólna.
Testy zwykłe to testy Umiejętności. Poziom skomplikowania danego działania określa Stopień Trudności (ST). Jeśli Umiejętność (z ewentualnym modyfikatorem) jest niższa od ST, należy rzucić kostką dodać do wyrzuconego wyniku wartość Umiejętności i porównać otrzymaną sumę ze Stopniem Trudności. Aby test się powiódł, ostateczny wynik musi być większy od ST.
Automatyczny sukces i porażka
Jeżeli Umiejętność (z ewentualnym modyfikatorem) jest równa ST lub od niego wyższa, test zdany jest automatycznie i nie trzeba wykonywać rzutu. Analogicznie do powyższej sytuacji, kiedy postać jest wyczerpana i dodatkowo brakuje jej doświadczenia w konkretnej Umiejętności, nie jest w stanie wykonać najtrudniejszych zadań – też nie trzeba wykonywać rzutów, jeśli wiemy, że nawet maksymalny wynik na kostce nie pomoże zdać testu.
Kostki używane podczas testów zależą od Kondycji postaci, określającej aktualny stan zdrowia:
Zdrowy k10
Osłabiony k8
Wyczerpany k6